

Co je historické vozidlo a jak ho lze přihlásit
Jednoduchý průvodce, jak snadno přihlásit historické vozidlo. Jaké dokumenty mít s sebou a kde můžu přepis auta vyřídit.
Do registru historických a sportovních vozidel lze zapsat historické motorové a přípojné vozidlo starší 30 let se schválenou způsobilostí k provozu na pozemních komunikacích, které splnilo podmínky testování a u nějž bylo sjednáno pojištění odpovědnosti z provozu vozidla (tzv. povinné ručení).
Do registru historických a sportovních vozidel lze zapsat jen historické vozidlo, které není vedeno v běžném registru silničních vozidel České republiky nebo v registru vozidel jiného státu.
Registraci historických vozidel (veteránů) do registru historických a sportovních vozidel řeší obecní úřad obce s rozšířenou působností bez ohledu na trvalé bydliště vlastníka vozidla, místa podnikání nebo sídla vlastníka motorového nebo přípojného vozidla. Registraci lze od září 2023 nově provést na jakémkoliv úřadu jako v případě běžných vozidel. Pro veterány slouží specializované pracoviště registru vozidel.
Pokud má být vozidlo starší 30 let registrováno na běžnou SPZ, lze jeho registraci rovněž provést na jakémkoliv úřadu.
Rádi Vám zajistíme přihlášení historického vozidla. Vyřídíme osbovození od ekologické daně (EKO poplatku). Kontaktujte nás.
Provoz historického vozidla na pozemních komunikacích
Historické vozidlo při provozu na pozemních komunikacích lze provozovat, jen pokud je vybaveno předepsaným počtem osvětlovacích zdrojů, a není-li jimi vybaveno od výrobce vozidla, musí být vozidlo vybaveno předepsaným počtem přídavných osvětlovacích zdrojů umístěných na osvětlovací rampě. U historických vozidel může být předepsáno doprovodné vozidlo se žlutým výstražným světlem pro zajištění bezpečné přepravy nadrozměrných vozidel nebo vojenských bojových vozidel, určena jeho maximální rychlost a další podmínky při jeho provozu na pozemních komunikacích, které stanoví v žádosti o provedení testování historického vozidla předseda krajské testovací komise. Tyto skutečnosti musí být zaznamenány v průkazu historického vozidla.
Historické vozidlo nelze provozovat na pozemních komunikacích za účelem podnikání a běžného denního užívání pro vlastní potřeby. Veterána lze provozovat na pozemních komunikacích jen za předpokladu, že splnil podmínky testování, kterým se nahrazuje technická prohlídka vozidla.
Kde začíná cesta za veteránskou značkou?
Celý proces přidělení veteránských čísel se řídí tzv. Mezinárodním technickým kodexem FIVA 2010, který v podstatě shrnuje kompletní požadavky pro přidělování statusu veterána vozidlům. Od něj se odvíjí i testování vozidel. Nejprve totiž čeká majitele testace klubová (zaměřená na historický původ vozidla) a následně testace krajská (zaměřená na technickou způsobilost).
U testací hledí komisaři jak na originální původ vozidla (např. kontrola VIN kódů motoru či karoserie, protokoly z STK apod.), tak na perfektní technický stav vozu dle samostatného kodexu FIVA.
Rádi Vám zajistíme přihlášení historického vozidla. Vyřídíme osbovození od ekologické daně (EKO poplatku). Kontaktujte nás.
V různých zemích světa existují asociace a kluby, které monitorují a vedou registrovaný seznam veteránů, kterým udělují legislativně uznávaný status veteránského vozidla. Pokud vozidlo splňuje výše uvedený Mezinárodní technický kodex FIVA (Fédération Internationale des Véhicules Anciens), může být jedním z klubů testováno na úrovni klubové a krajské testace.
FIVA definuje historické vozidlo jako mechanicky poháněné silniční vozidlo, které:
- A – je minimálně 30 let staré,
- B – je uchováváno a udržováno v historicky věrném stavu,
- C – NENÍ užíváno ke každodenní přepravě,
- D – je z těchto důvodů součástí technického a kulturního dědictví.
Věkové kritérium je podmínka nutná, nikoliv však postačující. K zařazení mezi historická vozidla musí být splněny všechny čtyři výše uvedené podmínky.
Rozdělení historických vozidel dle věkových kategorií podle kodexu FIVA (vozidla jsou rozřazena do kategorií dle data výroby):
- třída A (Ancestor) do 31. prosince 1904,
- třída B (Veteran) mezi 1. lednem 1905 a 31. prosincem 1918,
- třída C (Vintage) mezi 1. lednem 1919 a 31. prosincem 1930,
- třída D (Post Vintage) mezi 1. lednem 1931 a 31. prosincem 1945,
- třída E (Post War) mezi 1. lednem 1946 a 31. prosincem 1960,
- třída F mezi 1. lednem 1961 a 31. prosincem 1970,
- třída G mezi 1. lednem 1971 a věkovým limitem FIVA (stáří 30 let).
Co musí veterán splňovat pro získání průkazu historického vozidla:
- původní typ motoru a převodovky, dodávaný v tomtéž období výrobcem
- dobrý technický stav a bezchybná funkčnost,
- původní typ a rozměry ráfků dodávaných výrobcem, popřípadě typ ráfků z volitelného vybavení, které bylo výrobcem nabízeno nebo prodáváno v období normální životnosti vozidla (viz. kodex FIVA), původní nebo dobové poklice (použití jiných kol je třeba doložit dobovým materiálem, např. prospekt, časopis, katalog doplňků apod.),
- karoserie bez koroze,
- jednotný celistvý lak (bez neodborně zastříkávaných míst, většího počtu oděrek a jiného poškození), jiná situace je u původního laku, který ještě nebyl nikdy přestříkáván – v zájmu zachování originality je možná větší benevolence v posuzování oprav laku (pousouzení probíhá individuálně),
- dobrý povrch chromovaných částí auta,
- dobrý povrch hliníkových částí auta,
- absence jakýchkoliv nedobových doplňků (plastové nebo gumové ochranné lišty, různé nápisy či jiná vylepšení, nedobová audio/video technika apod.),
- všechny znaky a emblémy odpovídající danému modelu a roku výroby,
- čistota karoserie, motoru a podvozku (letité nánosy mastnot ani čerstvé úniky olejů nejsou akceptovány),
- zachovalý interiér v pěkném stavu bez výrazného poškození (není přípustné roztržené či neodborně spravené čalounění, nekompletnost interiéru nebo náhrada jeho součástí moderními prvky),
- výše uvedené v podstatě říká, aby posuzované historické vozidlo mělo aktuálně co možná nejbližší možnou podobu s originálem vyrobeným v továrně v dané době.

Jak takové testování historického vozidla probíhá?
- Testování na historickou původnost - provádí vybraní a vyškolení testační komisaři. Jde o testování pro získání "Klubového průkazu historického vozidla", jenž je nezbytný k účasti na významných veteránských akcích (většinou mezinárodních), k jednání s pojišťovnami o snížení povinného ručení, pro ekologické úlevy při přepisu vozidla (platné od roku 2009), při uplatňování pojisté události u vozidel s běžnými SPZ a v budoucnu i na STK. Vozidla, která nemají SPZ, mají toto testování jako 1. kolo testace k získání zvláštních registračních značek pro historické vozidlo (bílo-zelená), neboli také nazývané veteránské SPZ.
- Testování na technickou způsobilost se nově posuzuje na STK (Stanice technické kontroly) - dříve byla technická způsobilost historického vozidla posuzována krajskými komisaři, nově budou historická vozidla procházet technickou prohlídkou historického vozidla na STK (úpravu přináší vyhláška 211/2018 Sb. s přílohou č. 23).
Jak postupovat pro získání testace?
K testování historického vozidla na historickou původnost je zapotřebí zajistit:
- vůz k otestování v odpovídajícím stavu.
- protokol z STK nebo z odborného autoservisu s odpovídajícím měřícím zařízením především na brzdy, tlumiče apod. (protokol musí mít samozřejmě kladné hodnocení a nesmí být starší 3 měsíců).
- kompletně vyplněný čtyřstránkový testační protokol (ke stažení).
- všechny dostupné údaje a dokumenty o vozidle (zahraniční technický průkaz, kupní smlouva či jiný nabývací doklad apod.)
- 12 ks fotografií vozu, velikost 6 x 9 cm, z toho 6 ks levopředek a 6 ks pravozadek. Fotografie musí být barevné, lesklé, na fotografickém papíru (barevná kopie nestačí). Vůz musí být v celém výřezu fotografie, fotografován na neutrálním pozadí (louka, betonová či asfaltová plocha apod., v pozadí nesmí být jiné automobily), pro Krajskou testaci bez jakékoliv registrační značky a označení státu. Vůz musí být fotografován v tomtéž stavu, v jakém bude i následně provozován (barva, barevná kombinace, doplňky, kola apod). Fotografie budou součástí Technického průkazu.
- foto výrobníha čísla VIN vozu, případně i výrobního štítku.
- kopie původních dokladů vozu (technického průkazu).
- kopie kupní smlouvy.
- fotografie motorového prostoru s pohledem na motor.

Pokud žádáte přidělení veteránských SPZ, je dále nutné doložit:
- protokol o technické prohlídce historickeho vozidla, resp. protokol z STK (veteránská varianta) s kladným vyjádřením (kontrola brzd, řízení apod.).
- fotografickou lokalizaci identifikačních znaků vozidla, jako je VIN kód, štítek s výrobním číslem apod. Číslo motoru není nutné uvádět.

Testaci historického vozidla je nutné "retestovat"
Od září 2023 se prodlužuje povinnosti testovat historické vozidla ze 2 na 5 let (u aut na běžných SPZ tetovaných od března 2023 i zpětně, u zelených vetránských RZ až od 1. 9. 2023). Jednou za 5 let tak musí dojít k přetestování hitorického vozidla, jinak je provozování vozidla na veteránských značkách protiprávní, stějně jako v případě neplatné STK u běžných vozidel. Pojišťovny na základě propadlé testace mohou odmítnout pojistné plnění, pokud dojde k nehodě.
Pokud je testováno vozidlo na běžných černo-bílých SPZ, tak testace platí nově rovněž 5 let (a to od března 2023 i zpětně) . Poté je nutné uskutečnit novou testaci. V případě historického vozidla se na STK neprovádí měření emisí, pouze kontrola technické způsobilosti k provozu na pozemních komunikacích. Platnost testace bude zapsána do velkého technického průkazu.
Předkládají se tyto doklady:
- průkaz historického vozidla k již testovanému vozidlu,
- dvojlist s původní testací historického vozidla,
- protokol o pravidelné prohlídce historického vozidla.
K čemu mě opravňuje testace historického vozidla?
Pokud úspěšně projdete testací historického vozidla, pak jako majitelé hitorického auta máte právo na:
- U vozidla dovezeného ze zahraničí požádat o vystavení zvláštních registračních značek pro historická vozidla, tzv. veteránská SPZ (zeleno-bílá).
- U vozidla s běžnou SPZ (černo-bílou) sjednat snížené povinné ručení.
- Při koupi vozidla od jiného majitele lze na základě testace historického vozidla požádat při nové registraci o odpuštění ekologického poplatku (ve výši až 10000,- Kč).
- Při uplatňování škodní události u pojišťovny se na vozidlo s testací historického vozidlane pohlíží ne jako na staré auto s velkou amortizací, ale jako na veterána s historickou hodnotou.
- K požádání o vystavení mezinárodní registrační karty historického vozidla (Identity Card - FIVA), která je žádána na prestižních veteránských akcích po celé Evropě.
- U historických vozů s klasickou SPZ, kdy majitel nechá zapsat platnou testaci do velkého technického průkazu, nebude muset probíhat měření emisí při kontrole na STK.
Zajistíme Vám přihlášení historického vozidla na běžných SPZ i veterána. Vyřídíme osbovození od ekologické daně (EKO poplatku). Kontaktujte nás.
Výše správní poplateků, cena za krajskou testaci a klubovou testaci
Správní poplatky na registru historických vozidel | |
Motocykl do 50cm3 | 300,- |
Motocykl nad 50cm3 včetně motocyklu s přívěsným nebo postranním vozíkem nebo motorové tříkolky, popřípadě motorové čtyřkolky | 500,- |
Motorové vozidlo s nejméně čtyřmi koly | 800,- |
Přípojné vozidlo do 750 kg hmotnosti včetně | 500,- |
Přípojné vozidlo nad 750 kg hmotnosti | 700,- |
Platby za testaci historického vozidla:
- jediný poplatek směrem k FKHV (Federace klubů historických vozidel) za zpracování testace bude ve výši 1500,- za prvotestaci a 500,- za prodloužení,
- další poplatky budou hradit žadatelé přímo klubům za provedení testace, doporučená cena za první testování je 4000 Kč a 1500 Kč za prodloužení testace),
- poplatky na STK si nastavuje každá stanice dle svého aktuálního ceníku, nejsou nijak centrálně řízeny.
Historické vozidlo - osvobození od ekologické daně
Historická vozidla, která projdou klubovou testací a v žádosti o přihlášení vozidla do registru silničních vozdiel úředník potvrdí osobození od ekologické daně (EKO poplatku), lze přihlásit na běžnou registrační značku a hradit tak pouze registrační poplatek dle kategorie vozidla.
Od registračního poplatku jsou osvobozeni držitelé průkazu ZTP, dědicové i manželé při soudním rozdělení společného jmění manželů.
Historické vozidlo nebo veterán
Vozidlo starší 30 let s běžnou SPZ
Vozidlo musí úspěšně projít testováním na historickou původnost (tzv. klubová testace) a získá tak "Klubový průkaz historického vozidla". Takové vozidlo je pak osobozeno při registraci od ekologického polatku a i sazba povinného ručení je příznivější. Při registraci historického auta na běžném registru obdrží vlastník standardní SPZ. Neplatí pak pro něj omezení pro provoz na pozemních komunikacích jako u veteránů.
Podrobné informace k registraci historického vozidla naleznete zde.
Veterán na veteránské značce (vozidlo starší 30 let)

Pokud má vozidlo získat veteránskou značku, musí nejen projít testováním na historickou původnost (tzv. klubová testace), ale i testováním na technickou způsobilost (nově na STK). Jedná se o testování na technickou způsobilost provozu vozidla na pozemních komunikacích podle platných předpisů na jakékoliv STK. Obě testování v případě žádosti o "Veteránská čísla" musí proběhnout do jednoho měsíce.
Podrobné informace k registraci veterána naleznete zde. Můžete si zde rovnou objednat službu a my za Vás rádi registraci vyřídíme.
Průkaz historického vozidla
Tento doklad obdrží každý veterán po registraci na registru historických a sportovních vozidel.

Převod historického vozidla (veterána)
Pokud se rozhodnote pro prodej veterána, nebo jste ho získal např. v dědictví, pak je nezbytné provést převod na aktuálního vlastníka.
Nově se status veterána a veteránské doklady k vozidlu při změně majitele vozidla (při prodeji, dědictví apod.) na nového majitele nemění. Tato novinka vstoupila v platnost 1. 9. 2023. To znamená, že nový majitel nemusí proces získání statutu veterána projít s vozidlem opakovaně.
Převod veterána - potřebné doklady:
- Průkaz historického vozidla,
- Osvědčení o registraci vozidla (ORV, malý technický průkaz),
- Nové fotografie (1x levo-přední, 1x pravo-zadní, rozmě 6x9 cm),
- Platná evidenční kontrola (má platnost 1 rok),
- Platná zelená karta (připravíme Vám pojištění),
- Ověřená plná moc kupujícího i prodávajícího (v případě zastupování, plná moc PřepiServis vzor)
Máte zájem o převod historického vozidla? Rádi Vám sdělíme celý postup převodu a vozidlo za Vás přepíšeme. Kontaktujte nás.
Veterán z ciziny
Pokud si dovezete veterána ze zahraničí, čeká vás stejný postup jako v případě veteránů z České republiky. Vždy je dobré mít k dispozici nabývací doklad k danému vozidlu. Dále musíte absolvovat testace dle toho, zda si přejete veteránskou značku nebo běžnou SPZ. Předkládají se všechny doklady, které k historickému vozidlu ze zahraničí máte - technický průkaz, doklad o vyřazení vozidla apod.
Rádi Vám přihlásíme veterána do registru historických vozidel. Vyřídíme veškerou administrativu a předáme Vám hotové doklady i veteránské číslo. Kontaktujte nás.
Jaká omezení mají auta na veteránských značkách?
- historické vozidlo musí být udržováno v historicky věrném stavu a není určeno ke každodenní přepravě,
- historické vozidlo nelze provozovat na pozemních komunikacích za účelem podnikání a běžného denního užívání pro vlastní potřeby.
Jaké výhody mají auta na veteránských značkách?
- veterán má nízkou sazbu povinného ručení,
- veterán je osvobozen od platby ekologické daně (EKO poplatku),
- status veterána potvrzuje vlastnictví prověřeného vozu historické hodnoty s možným sběratelským potenciálem.
Zelená karta - povinné ručení pro přihlášení historického vozidla na registru vozidel
Při přihlášení historiského vozidla se předkládá mimo jiné i doklad o povinném ručení, tzv. zelená karta (v současné době již bílá). Výše povinného ručení u veteránů bývá velmi nízká, může být i na 1/12 běžné ceny povinného ručení.
Rádi Vám vybereme vhodnou pojistku, která bude nejvíce vyhovovat vašim potřebám. Kontaktujte nás.

Registr historických vozidel
Pouze registr historických a sportovních vozidel může vydávat veteránské značky a průkazy historického vozidla. Ne na všech registrech v celé ČR je možné takovou registraci vyřídit. Ve větších městech bývá tento registr historických vozidel veden samostatně, např. jen na jednom z pracovišť v daném městě.
Při registraci historického vozidla místně příslušný úřad na základě předložení protokolu o platném testování vydá průkaz historického vozidla a osvědčení o registraci vozidla. Historickému vozidlu přidělí zvláštní registrační značku pro historická vozidla a vydá tabulku s registrační značkou pro historické vozidlo.
Registrace historického vozidla probíhá nově na jakémkoliv registru vozidel bez ohledu na trvalé bydliště. Nově je možné provést registraci v jakémkoliv kraji.
Nejčastější dotazy k přihlášení historického vozidla (veterána)?
Jakého stáří musí mít vozidlo, aby mohlo být zaevidováno jako historické auto (veterán)?
Jako historické auto může být zaevidováno vozidlo starší 30 let.
Mohu jako historické vozidlo zaregistrovat vozidlo, které je již registrováno v běžném registru vozidel?
Ne, podmínkou registrace historického vozidla je skutečnost, že toto vozidlo není evidováno v registru vozidel.
Je nutné splnění dalších podmínek, aby vozidlo mohlo být zaregistrováno jako historické?
Ano, kladné testování historického vozidla a platná STK.
Platí se při přihlášení historického vozidla ekologická daň (poplatek na podporu sběru a využití autovraků)?
Historická vozidla s klubovou testací jsou osvobozena od ekologické daně.
Neoznámil jsem registru adresu uložení vozidla ve stanovené lhůtě a auto v depozitu zaniklo, můžu ho přihlásit jako veterána?
Ano. Vozidlo můžete přihlásit do registru historických vozidel, pokud splňuje podmínky nezbytné k získání statusu veterána a úspěšně projde klubovou i krajskou testací.
Platné právní předpisy podle kterých se řídí registrace historických vozidel
- zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), ve znění pozdějších předpisů,
- vyhláška č.343/2014 Sb., o registraci vozidel,
- vyhláška č. 355/2006 Sb., o stanovení způsobu a podmínek registrace, provozu, způsobu a podmínek testování historických a sportovních vozidel.
- zákon č. 500/2004 Sb., správní řád,
- zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích.
- Pravidla pro jednotné testování historických vozidel jsou stanovena v příloze č. 6 k vyhlášce č. 355/2006 Sb.